El desdoblament de la via ferrovià ria d´Inca a l´Enllaç augmentarà freqüències i millorarà el servei
El conseller Gabriel Vicens presentà el projecte, juntament amb Antoni Verger, director general de Mobilitat, que s’iniciarà el proper estiu
El Consell de Govern del passat dia 11 d’abril, va aprovar de forma definitiva el projecte del desdoblament de la lĂnia fèrria entre l’estaciĂł d’Inca i l’Enllaç. Per la seva part, el Consell d’AdministraciĂł de Serveis Ferroviaris de Mallorca, el passat dia 17 d’abril, tambĂ© li’n donĂ el vist i plau.
Aquest projecte tĂ© una importĂ ncia bĂ sica en la millorar de l’operativitat general de circulaciĂł de trens entre Inca i Sa Pobla/Manacor (i Ă©s que a l’Enllaç s’hi bifurquen les dues lĂnies). Aquesta importĂ ncia queda reflectida, tambĂ©, en el fet que el projecte ja estava pressupostat l’any 2004, i s’estimava la seva finalitzaciĂł l’any 2005. D’altra banda, el Pla Director Sectorial de Transports el tĂ© previst com a una actuaciĂł important. Incomprensiblement, fins ara aquesta important millora no s’ha duit a terme.
L´actual Conselleria, un cop revisat i actualitzat el projecte, considera de vital importà ncia executar aquesta obra com més aviat millor perquè, amb aquest desdoblament, s´eliminarà el coll de botella que suposa concentrar el trà nsit ferroviari procedent de Sa Pobla i el procedent de Manacor, en una sola via des d´Enllaç fins a Inca.
L´eliminació d´aquest embut, de cinc quilòmetres de llargada, possibilitarà :
1) Augmentar les freqüències de les circulacions de trens. Pel fet que separa el trà nsit ascendent del trà nsit descendent. Aquesta circumstà ncia és cabdal, ja que és l’únic tram de via única on s’hi concentren els combois que es dirigeixen cap a Manacor i els que van cap a Sa Pobla.
2) Augmentar la seguretat. Les circulacions es conduiran per cada via en un sol sentit.
3) Millorar la regularitat del servei. Cosa que permetrĂ , tambĂ©, millorar la puntualitat. Actualment qualsevol incidència repercuteix immediatament a tot el servei ferroviari. Metre que a partir d’aquesta obra es podrĂ regular cadascuna d’aquesta lĂnies sense col•lapsar la resta ni repercutir immediatament en tot el servei. Fins ara l’espera del creuament dels dos trens s’ha de produir necessĂ riament a l’Enllaç.
4) La flexibilitat que implica disposar de dues vies, ja que permet resoldre les alteracions de funcionament en major rapidesa.
La longitud del tram de via és de 4.700 m. Des de l’estació d’Inca fins a l’estació de l’Enllaç.
El traçat de la segona via serà paral•lel al de la via actual, i estarà situada a la dreta de l’actual via, en sentit cap a l’Enllaç.
S’amplien les obres de fabrica actuals i en concret es preveu la duplicació de sis obres de pas, les dues més importants, l’autopista d’Inca a Sa Pobla i el pas inferior de la carretera de Sineu, ja es varen executar en el seu moment en previsió de doble via; per tant es pot implantar la via desdoblada sense necessitat de modificar-los.
Per a la contenció de desmunts i terraplens s’executaran uns 2700 m linials de murs de formigó armat i de formigó en massa.
La superestructura serà homogènia amb la resta de la xarxa, mateix tipus de carril muntat sobre travesses de formigó monobloc, amb un llit de balast de 30 cm. de gruix.
Els accessos a les propietats confrontants a la via es mantindran en les condicions actuals, ja que estĂ previst adaptar els camins afectats i mantenir en serveis les obres de pas existents.
Està prevista la instal•lació de tota la senyalització reglamentà ria aixà com els sistemes de frenat automà tic.
El pressupost d’execució per contracte ascendeix a 12.334.371,88 €, i el termini d’execució serà de 12 mesos.
L’execuciĂł de l’obra es realitzarĂ mantenint en servei la via actual, tot i que suposa un gran esforç de coordinaciĂł. I es procurarĂ la mĂnima afecciĂł a la regularitat de la circulaciĂł i del bon servei.ť
|