El BLOC planteja una revisió global del PTM amb criteris de sostenibilitat territorial per canviar el model desenvolupista
La formació nacionalista i d'esquerres considera que les polèmiques ARTs s'han d'eliminar, independentment del procés judicial que les investiga, perquè si no perillaria la credibilitat del pacte
El BLOC ha explicat que aprofitarà la constitució de la Comissió de Seguiment del Pla Territorial de Mallorca per plantejar una revisió global del PTM, des del punt de vista progressista i de la sostenibilitat territorial. En roda de premsa, Joana Lluïsa Mascaró (presidenta del PSM-EN i portaveu del BLOC al Consell), David Abril (coordinador d'EU-Mallorca), Joan Lladó (president d'Esquerra-Illes i conseller insular del BLOC) i José Manuel Gómez (membre de la Permanent d'Els Verds de Mallorca) han exposat els "dèficits importants" que consideren que té el PTM:
- És una norma que planteja un creixement generalitzat, tant de places turÃstiques com residencials, que no canvia el model desenvolupista, d’ocupació progressiva de territori, de les darreres dècades. (El sòl actualment construït o construïble a Mallorca és d’unes 20.000 hectà rees, i poden donar cabuda a una població aproximada de 2 milions d’habitants. El sòl edificable encara no edificat es calcula en unes 3.500 hectà rees, uns 500.000 habitants. El PTM proposa un creixement del 8% addicional: més de 1.500 hectà rees per a 100.000. El BLOC ho considera excessiu.
- El dret a l’habitatge és el gran oblidat del PTM, ja que no preveu polÃtiques públiques d'habitatge.
- El model de transports del PTM consisteix en autopistes, fins i tot la d’Inca a Manacor. No hi ha una aposta decidida per fórmules vià ries alternatives ni pel transport públic.
Des del BLOC per Mallorca proposen una revisió global del PTM, que corregeixi aquests dèficits i plantegi un nou model territorial per a Mallorca. La proposta inclou els següents punts:
- Introduir una contenció del creixement, tant de les places turÃstiques com de les places residencials. Un PTM fonamentat en el creixement quantitatiu de places implica continuar amb un ritme d’ocupació del territori insostenible.
- Corregir l’intercanvi de places turÃstiques per places residencials.
- Fomentar veritables operacions d’esponjament que no suposin creixements nets.
- Evitar la urbanització dels indrets litorals encara no transformats. En aquest sentit, cal dir que la Llei de Mesures Urgents per a un Desenvolupament Territorial Sostenible, impulsada per la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern, que s’aprovarà previsiblement el proper dimarts, ja atura processos urbanitzadors a molts espais naturals que estaven amenaçats.
- Introduir mesures per fomentar l’accés a l’habitatge. Si aquest és un objectiu estratègic de l’actual pacte de Govern, és lògic pensar que la modificació del PTM ha de tenir en compte les polÃtiques de promoció pública per abaratir l’habitatge.
- El PTM ha d’apostar per un altre model de transports, basat en el transport públic. S’ha d’eliminar el projecte d’autopista Inca-Manacor.
Des del BLOC apunten que més enllà d'aquestes qüestions, que consideren que tot i que no estan incloses al pacte de governabilitat s’han d’introduir en el debat sobre la modificació del PTM, l’eliminació de les polèmiques ARTs sà figura en el pacte de Govern signat per PSOE, BLOC i UM. El BLOC considera que aquest punt és "el mÃnim" que s'ha d'exigir a l'hora de plantejar la modificació del PTM, i s'ha d'abordar "amb tota tranquil•litat, però amb tota fermesa".
La formació d'esquerres, nacionalista i ecologista denuncia que aquestes figures, que en un principi tenien l'objectiu de permetre un esponjament per zones saturades, no eren una reconversió real, sinó que han servit en realitat per promoure un increment net de places turÃstiques i residencials i per fomentar l'intercanvi arbitrari d'allotjament turÃstic a residencial. A més, apunten, les operacions urbanÃstiques lligades a les ARTs estan sota sospita, ja que estan sent investigades a instà ncies de la fiscalia anticorrupció. En aquest sentit, des del BLOC adverteixen que aquest procés judicial no ha de condicionar el procés polÃtic de modificació del PTM, ja que si això es produÃs s'estaria posant en perill la credibilitat del pacte de Govern i de la pròpia institució del Consell de Mallorca.
|